55,tradiţia merge mai departe

Băieţelul meu învaţă la şcoala Sfântul Andrei. De curând, doamna învăţătoare ne-a anunţat că pe data de 30 noiembrie, de Sfântul Andrei,  trebuie să ducem copiii îmbrăcaţi în costum popular. Panică mare! Mă întrebam de unde să fac rost de un costum într-un timp atât de scurt. Îmi încerc norocul sunând-o pe mama (bunica mea). Îmi amintisem că fratele meu avea un costum când era la grădiniţă  şi speram ca mama să-l fi păstrat. Nu mai stau pe gânduri şi o sun. Bineînţeles că îl avea! Doar nu renunţa mama la aşa “avere”.

Aşa am aflat că acel costum are o poveste veche de 55 de ani. A aparţinut unui văr de-al ei, acesta i l-a dat unchiului meu, de la unchi a ajuns la fratele meu, apoi la un văr. Acum, după 20 de ani de la ultima utilizare, a ajuns la fiul meu. Costumul este alcătuit din ie, iţari, fotă şi brâu.

15228118_1533054570054286_620631178_n-1

L-a spălat mama, l-a apretat, l-a călcat, l-a trimis pregătit să îmbrace noul “moştenitor”. Nu arată ca acum 55 de ani, dar povestea lui îi dă un farmec aparte. Băieţelul meu a fost tare mândru să-l poarte, spunându-mi că o să le povestească şi colegilor de unde îl are.

Aceeaşi poveste o are şi costumul popular de fată cu care mă îmbrăca mama la serbările de la şcoală. Acesta are cam 50 de ani, a fost al mamei mele, a trecut pe la cele două surori ale ei, a ajuns la mine, după care a mai fost purtat de către două verişoare. Acum, cel mai probabil, următoarea “ţărăncuţă” va fi ori nepoţica, ori fiica mea.

Mulţumim, mama, pentru valorile păstrate cu atâta dragoste şi grijă şi îţi promit că o să duc tradiţia mai departe.

Leave a Reply

